מחשבה

כתב עת דיגיטלי החותר לחולל מחשבה ישראלית באמצעות פרסום של מסות רעיוניות העוסקות בבעיות המבניות של ישראל.

קריאת התיגר של הציונות הדתית על הישראליות והציונות החילונית

מאת
שגיא אלבז

קריאת התיגר של הציונות הדתית על הישראליות והציונות החילונית

הציונות החילונית, ובעקבותיה מדינת ישראל (העברית-ממלכתית), החליפו את הדת כמסגרת רעיונית ומוסדית המגדירה ומארגנת את חיי היהודים כאומה ישראלית מודרנית. אלא שבניגוד לחזון ולכוונות האבות המייסדים של הציונות, ואף שנבנתה על בסיס החילוניות והמודרניות, המדינה הציונית הריבונית העצימה כוחות פוליטיים דתיים


הערך הראשון שמבטא יותר מכול את הציונות על הגדרותיה השונות, הוא ערך המדינה היהודית. ישראל היא המרכז הריבוני היחיד בעולם שיצר הקבלה, על פי חוק, בין הזהות הלאומית שלו לזהותו היהודית־דתית. למעשה מאז קום המדינה, נעשה ניסיון לתחם את מקור הלגיטימציה הזה, לאור המתח שנוצר בין הבסיס הדתי של המדינה לשאיפה לתת לה תוקף חילוני ואוניברסלי. הפתרון היה טשטוש הגבולות בין העקרונות הדתיים לחילוניים, כלומר בין דת ללאום. בהיעדר זהות לאומית ישראלית מגובשת נותרה לאזרח המדינה הצעירה הזהות היהודית, שהיא דתית בעיקרה.

בעבר הלא רחוק נקשרה החילוניות הישראלית בשלוש אידאולוגיות מרכזיות שהשפעתן נחלשה עם השנים: הציונות (ובתוך כך יצירת אדם עברי חדש, "החלוץ" וה"צבר", שעומד במרכז), הליברליזם (המדגיש את חירות הפרט) והסוציאליזם (כתנועה רעיונית והתיישבותית).

הציונות החילונית, ובעקבותיה מדינת ישראל (העברית ממלכתית), החליפה את הדת כמסגרת רעיונית ומוסדית המגדירה ומארגנת את חיי היהודים כאומה ישראלית מודרנית. גם האידיאולוגיה הליברלית, כזרם רעיוני, צמחה מתוך החילוניות. כך למשל, חיים ויצמן מפלגת הציונים הכלליים, המפלגה הפרוגרסיבית ולאחר מכן המפלגה הליברלית העצמאית, יצרו תמהיל של חילוניות, שמקורו במסורת החילונית הליברלית באירופה, עם דאגה לזכויות הפרט ותמיכה ברעיון השוק החופשי. לעיתים הםאף שיתפו פעולה עם השמאל הסוציאליסטי במטרה להדוף ניסיונות לכפייה דתית.

הדוגמה הבולטת ביותר לכך מבחינה היסטורית: הליברלים והסוציאליסטים (או כפי שהם כונו אז: הגוש האזרחי והגוש הפועלי) התאחדו אל מול ההתנגדות של המחנה החרדי וחלקים מאנשי המזרחי להשתתפות נשים בבחירות לאספת הנבחרים, ב־1920. ההתנגדות הגיעה מכיוונו של הרב יצחק הכהן קוק (הראי"ה), שטען כי השתתפות נשים בפוליטיקה אינה כדרך התורה. שיתוף הפעולה בין הליברלים לסוציאליסטים הכשיל את הניסיון של החרדים והדתיים לשלול מהנשים את זכות הבחירה לאספת הנבחרים.  

גם מדינת הרווחה, שהמודל שלה נעשה רווח במדינות המערב בשנות ה־50 של המאה הקודמת, היא ביטוי למדינה מודרנית חילונית שאין לה אחיזה אידיאולוגית במסורות דתיות קדומות. מדיניות הרווחה של מדינת ישראל, בשני העשורים הראשונים לקיומה, קודמה על ידי ממשלות מפא"י/העבודה, שהושפעו מזרמים אידיאולוגיים ציוניים חילוניים כמו הסוציאליזם ומפעליו ההתיישבותיים, החברתיים והכלכליים.

למעשה, כל האידיאולוגיות והתנועות החברתיות המרכזיות שפעלו במאה ה־19 וה־20 עוצבו והובלו על ידי אנשי רוח ומעשה חילונים וליברלים, שקראו תיגר על הממסד הדתי או על הדת כאורח חיים. מכאן שגם סוציאליסטים וליברלים, על אף המחלוקת ביניהם בנושאי כלכלה וחברה, תמכו בחופש מדת.

עליית כוחה של הציונות הדתית והזהות היהודית

כאמור, החילוניות הייתה הכוח המניע מאחורי הרעיון הציוני והגשמתו. בהיותה תנועה חילונית בעיקרה הסיטה הציונות את מקור הסמכות מהאל לאדם, יצרה איש ואישה עבריים, ולאחר מכן עם הקמת המדינה, גם ישראלים חדשים. היא הפכה את העברית משפת קודש עתיקה, המשמשת בעיקר בפולחן, לשפת דיבור מודרנית.

ביחסה ליהדות, הציונות הייתה אמביוולנטית. הציונות החילונית השתמשה – בלי להבין את השלכות גיוס הדת לצרכיה – במשיחיות כגילוי אמוני דתי ובסמלים דתיים (סמל המנורה, הבחירה בשם כנסת לבית המחוקקים הישראלי, השימוש בשיח דתי בשיחות חולין ועוד) כחלק ממאבקה להקמת בית לאומי בארץ ישראל.

גם גרשם שלום סבר שהציונות טעונה במשמעויות ורעיונות דתיים של קדושה, למרות היותה חילונית. על הטעות הזאת – פרויקט החיבור בין דת ללאומיות והשימוש בשפה דתית, במונחים של גאולה, לצרכים פוליטיים – אנו משלמים עד היום. משום שבסופו של דבר היהדות היא דת, וכל ניסיון לצבוע אותה בתרבות או בלאומיות מסתיים בהאדרת הצביון הדתי של המדינה.

ולא זו בלבד אלא שבניגוד לחזון ולכוונות של האבות המייסדים של הציונות ושל מדינת ישראל (הרצל, אחד העם, ז'בוטינסקי, בן גוריון), ואף  שנבנתה על בסיס החילוניות והמודרניות, הישות הציונית הריבונית העצימה כוחות פוליטיים, דתיים וחרדיים. כפי שיוסי שיין מציין בספרו 'המאה הישראלית': "בעוד חזון הקמת המדינה התבסס על מורשת הלאומיות המודרנית הבנויה על עקרון ההגדרה העצמית, ולא על הדת וההלכה שהריבונות אינה על סדר היום שלהן, העצימה המערכת הפוליטית והמוסדית דווקא את הכוחות האורתודוקסיים."[1]

בספרו 'מדינת היהודים' הדגיש הרצל עצמו כי האמונה הדתית אסור לה לקבל ביטוי במרחב הציבורי, וכחלק מחזון הציונות המדינית שלו, המרומם את ערך החירות וקידום המדע, קבע נחרצות כי יש להפריד את הדת מהמדינה ולהשאירה במרחב הפרטי והקהילתי בלבד. דומה כי מילותיו מדברות בעד עצמן:

"האם יהיה לנו באחרונה גם שלטון הדת? לא! האמונה היא הקשר המאחדנו, אך המדע עושה אותנו לאנשים חופשיים. כל נדנוד מחשבה של כוהנינו לייסד שלטון דת נפר בראשיתו. אנו נדע לכלוא אותם בתחום בתי הכנסיות, כשם שנחזיק את חיל צבאנו בבתי הקסרקטין. לצבא ולכהונה ניתן כבוד גדול, כיאות לתפקידם הנכבד. אבל לא להם לחוות דעה בענייני המדינה, אשר מידה ניתן להם הכבוד כי התערבותם תהיה לנו למכשול מבית ומחוץ."[2]

החלטתו של בן גוריון לחתום על מכתב הסטטוס קוו, ב־19 ביוני 1947, המעניק לרבני האורתודוקסיה היהודית מאחזי שליטה וסמכויות בנושאים מהותיים כמו צביון השבת, כללי הכשרות, מערכת החינוך ודיני האישות,[3] ערערה על החזון הציוני של הרצל. היה זה רק הקדימון לפגיעה בצביון המדינה שעתידה לקום ולתסמונת סטוקהולם שבה לקתה הציוניות החילונית, זמן קצר לאחר שנשבתה רגשית בחיק הציונות הדתית.

כמעט מיותר לציין שמדינת ישראל אינה מקיימת עוד את חזונו של הרצל, שהחוק על שמו שנחקק ב־2004, נועד לחנך את "הדורות הבאים" לעצב את "מדינת ישראל, מוסדותיה, יעדיה ודמותה בהתאם לחזונו הציוני. "[4]

סכנת המיזוג בין דת ללאום

הערך מדינה יהודית, המחבר בין לאום לדת, מכשיר במקרים רבים תופעות של כפייה דתית והדתה במרחב הציבורי והאישי. רוב החילונים, כולל חילונים רבים הנמנים עם השמאל הציוני והליברלי, רואים בפגיעה בערך הזה משום פגיעה בלאומיות ובזהות הציונית של המדינה וזרז להפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה, אבל התפיסה הזאת מוטעית. כדי לשמור על המסגרת הלאומית שלנו יש לכרוך את רעיון (או חזון) הלאומיות עם העבריות והישראליות, ולא עם היהדות.

במאמרו 'העם, הדת והמדינה' חזר ישעיהו ליבוביץ על הטענה כי היהדות היא דת ולא לאום.[5] עם זאת, הוא שגה באבחנה כי לדתיים אין עניין בשינוי פני המשטר והפיכתו לדתי ולהלכתי. טענתו זו לא עמדה במבחן הזמן. המאמר נכתב ב־1954, כאשר הרוב החילוני בישראל היה מובהק הן בהנהגה והן בהרכב הדמוגרפי של החברה. אלא מה שהיה נכון אז אינו נכון היום. כיום יש לדתיים־הלאומיים, ואפילו לחרדים ובוודאי לחרד"לים, אספירציות להשפיע על צביונה של המדינה ולא להסתפק בחיזוק "חברת הלומדים", כלשונו של הסוציולוג מנחם פרידמן.

נוכח האספירציות המסוכנות האלה, וההתקפה הבלתי פוסקת על זהות המדינה, יש לעצב מחדש תרבות ואתוס ערכי השואבים את השראתם ממקורות עבריים וישראליים. התרבות הזאת לא תתכחש ליהדות. היא תכיר בקיומה של האחרונה ואף תאמץ חלק מערכיה שעולים בקנה אחד עם עקרונות ההומניזם, החירות והשמירה על כבוד האדם. עם זאת, התרבות העברית־ישראלית, ולא היהדות, היא זו שצריכה לעמוד במרכז ההוויה והיצירה של האדם התבוני והחופשי במדינת ישראל.

תרבות ישראלית־עברית היא בהכרח חילונית ובחלקה מסורתית ומה שמוגדר יהודי הוא קודם כול ולפני הכול דתי, משום שבבסיסה היהדות היא אמונה דתית ולא תרבות או לאום שהוא מושג חילוני. גם התשתית של המופעים התרבותיים של היהדות – אוכל, שירים, חזנות, פיוט, מוסדות קהילתיים – היא דתית. כך למשל, אוכל הוא לעולם כשר, השירה היא תמיד אמונית (פיוטים), ומיותר כמעט לציין את ההקשר הדתי של החזנות: גם המוסדות הקהילתיים היהודיים מונהגים, לרוב, על ידי רב הקהילה וכן הלאה.

הזהות הישראלית מבוססת על רעיונות, ערכים ותפיסות, ולא על משתנים כמו מוצא אתני וקשרי דם, שהם משתנים שבונים חומות של התבדלות וגורמים לסגירות ביחס לאחר. כך למשל, זהות דתית יהודית למדינה, בניגוד ללאומית ישראלית, מבוססת על הגדרה אנומלית המתעדפת יהודי חרדי מבריסל על פני אזרח דרוזי המשרת בצבא.[6] לעומת זאת, זהות ישראלית מדינתית אינה חלק מאותה פוליטיקה של זהויות, שממלאת תפקיד כה מרכזי בפירוקה של החברה בישראל. בסיכומו של דבר, הציונות הדתית היא הכוח הרעיוני והפוליטי שמונע את הקמתה של מדינה ישראלית המושתתת על זהות לאומית ואזרחית, ומטפח זהות צרה וסגורה הנשענת על תפיסה של עליונות יהודית או דתית.

ד"ר שגיא אלבז הוא מרצה בבית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל אביב ועמית מחקר במכון למחשבה ישראלית.


[1] שיין, י' (2019). המאה הישראלית והישראליזציה של היהדות. ראשון לציון: הוצאת ידיעות אחרונות. עמ' 42.

[2] הרצל, ב"ז (2008). מדינת היהודים. אלטנוילנד. תל אביב: הוצאת ידיעות אחרונות. עמ' 91.

[3] חודשים ספורים לפני כ"ט בנובמבר – מועד הצעת תוכנית האו"ם לחלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות, יהודית וערבית – שיגר בן גוריון את המכתב לראשי אגודת ישראל בניסיון לרכך את הסתייגותם מצביון המדינה העתידית ולגייסם לפעולות שתדלנות למענה. תוכן המכתב משפיע על מערכת היחסים המורכבת בין דת ומדינה ובין דתיים לחילונים עד עצם היום הזה, ובמובן מסוים מהווה בסיס להבנות ובעיקר למחלוקות בתחומים אלה.

[4] חוק בנימין זאב הרצל (ציון זכרו ופועלו), התשס"ד-2004.

[5] המאמר פורסם גם בספרו של ישעיהו ליבוביץ, יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל. תל אביב: שוקן.

[6] האזרח היהודי בישראל אינו אמור להגדיר את זהותו הלאומית על פי השייכות הדתית שלו, ממש כשם שהצרפתי, האנגלי, האיטלקי או הרוסי אינם מבססים את הלאומיות שלהם על דתם הנוצרית: הקתולית, הפרוטסטנטית או האורתודוקסית.

מאמרים נוספים ממחשבה

מקורות המשבר הישראלי: מבט היסטורי־מדעי

אבנר בן-זקן
12/04/2024

הסטטיסטיקה היא הכלי המדעי שהוביל להולדת הציונות ולבניית חברת המופת ולא להקמת מדינה המיועדת לכלל היהודים. ואולם השואה שיבשה את התוכניות, ולתוך גבולות המדינה שהוקמה בדוחק הזמן ב־1948 נקלעו אוכלוסיות רבות שלא היו חלק מחברת המופת: ערבים, בני היישוב הישן וגלים המוניים של מהגרים – ניצולי שואה ויהודים מארצות האסלאם. אבל כדי לכונן מדינה המיועדת […]

למאמר המלא

מה בין ציונות לישראליות?

אניטה שפירא
12/04/2024

התנועה הציונית היתה תנועה חילונית במהותה ופחדה ממשיחיות. אבות הציונות השתמשו במושגים כמו גאולה וחורבן ושיבת ציון, אבל הם לא התכוונו לתכלית הדתית שלהם. ואולם, לפי פרופ' אניטה שפירא, מאז מלחמת ששת הימים מפלצת המשיחיות, המנותקת מהמציאות, הרימה את ראשה והשתלטה על החינוך, על הפוליטיקה, על חיינו ועתידנו בהיסטוריה קורה לעיתים מזומנות שהיוולדות תהליכים מדיניים […]

למאמר המלא

שני הממדים של הזהות הלאומית בצרפת ובישראל

אבנר בן-עמוס
12/04/2024

ההשוואה בין צרפת לישראל מעלה כי הנסיבות ההיסטוריות קובעות במידה רבה את מערכת היחסים המורכבת בין שני ממדי הלאומיות – האזרחית והתרבותית. בעוד שבשנים הראשונות של מדינת הלאום הצרפתית הייתה ידה של הזהות האזרחית על העליונה, השנים הראשונות של מדינת הלאום היהודית המחישו את עליונות הזהות התרבותית. לפי פרופ' אבנר בן-עמוס, הפרדת הדת מהמדינה היא […]

למאמר המלא

הישראלים: גם כנענים גם צלבנים?

דוד אוחנה
11/04/2024

המתנחלים בשטחים הכבושים דומים במידה רבה לא רק לצלבנים המדיאבליים, אלא הם הולכים ומגשימים את ההשקפה הכנענית. שינוי סדר העדיפויות של הציונות הדתית מ"תורה, עם, ארץ" ל"ארץ, עם, תורה" מעיד כי המקום הפיזי בא אצלם במקומו של "המקום" המטפיזי. ולא רק זאת – לפי פרופ' דוד אוחנה, גם הפוסט־ציונים מעדיפים מרחב גאוגרפי משותף בין ישראלים […]

למאמר המלא

מציונות לישראליות: מהקמת מדינה לקיום מדינה

אבנר בן-זקן
10/04/2024

ללא בירוקרטיה רציונלית, ללא מריטוקרטיה וללא שוויון אזרחי פוליטי וכלכלי, הייתה ישראל למדינה של מייסדיה ולא של אזרחיה. פרופ' אבנר בן-זקן קורא להקים את מדינת ישראל מחדש על בסיס זהות ישראלית, הפרדת דת ממדינה, שיטת בחירות אזורית, רובד שלטוני אזורי, כלכלה סולידרית ושאיפה לחברה הומניסטית ומטיבה בקיץ 1882 התיישב יהודי רוסי לכתוב בגרמנית על דוחק […]

למאמר המלא

מהי תכלית המלחמה בחמאס וכיצד על ישראל לפעול לאחר סיומה

פרופ׳ אברהם סלע
21/02/2024

הטבח ומעשי הזוועה שביצע חמאס ביישובים על גבול רצועת עזה ב־7 באוקטובר העמידו את ישראל בפני האתגר המורכב ביותר שבו עמדה מאז הקמתה: כיצד לפעול כדי לשחרר את החטופים הרבים שבידי חמאס, ובו בזמן למגר את חמאס ככוח צבאי וממשלי. קרוב לשלושה חודשים לאחר אסון השבת השחורה, וחודשיים מפתיחת המתקפה הקרקעית של צה"ל, הולך ומחלחל […]

למאמר המלא

המכון למחשבה ישראלית מזמינכם להיות מחברי המכון ולהירשם לניוזלטר שלנו!

בתור חברי המכון תקבלו, מיילים על תכני המכון, הזמנות להרצאות, ותוכלו לנהל תקשורת בין-אישית איתנו ולשאול כל שאלה שעולה ברוחכם. כמו כן, תכנים אקסלוסיביים שרק חברים מקבלים

בואו לחשוב יחד איתנו...